14 Regels voor succes voor de startende ondernemer

Onder startende ondernemers zijn er winnaars en verliezers; zorg ervoor dat jij tot de winnaars behoort!

Door Benno Pieters.

startende ondernemerBen je van plan je eigen bedrijf op te zetten? Ga je eindelijk jouw droom waarmaken door echt ondernemer te worden?

Elk jaar nemen steeds meer mensen de stap naar ondernemerschap! Er zijn vele instanties die je kunnen helpen met de start, maar het blijft een groot avontuur! Ineens ben je voor alles verantwoordelijk; je kunt niemand anders de schuld geven als het fout gaat. Maar wat zijn de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij de start? Hoe zorg je ervoor dat je gaat groeien tot een hoog niveau? Wat zijn de succesfactoren voor een starter?

Wij hebben inmiddels honderden kleine bedrijven als klant in onze trainingen en programma’s gehad. Zodoende hebben we een goed overzicht op de succesfactoren voor een starter en we kunnen voorspellen wie het gaat redden en wie niet!

Er zijn natuurlijk een heleboel regels, zowel direct belangrijke als mindere, die ervoor zullen zorgen waarom je succesvol zult zijn of juist niet. In de management boeken vind je vele aanwijzingen maar die maar je kunt er hopeloos in verdwalen. De regels die wij hebben gevonden in de praktijk passen wij zelf ook toe. Ook onze klanten in de training en coaching programma’s krijgen ze van ons te horen en leren hoe ze te implementeren.  Hier hebben we een aantal van de meest belangrijke op een rij gezet.

Regel 1: de allerbelangrijkste: Geloof in Eigen Kunnen

startende ondernemerJe kunt grote successen behalen als je gelooft in wat je doet. Het kan zijn dat je nog niet precies weet hoe alles moet, maar je bent vastberaden om het te leren. Heb je belemmerende overtuigingen dan kun je dat het succes kosten van je onderneming; dat wil je niet! Je ziet overal om je heen mensen die het wel gelukt is een goede onderneming op te zetten. We weten uit ervaring dat je niet een hoge opleiding gehad moet hebben om met succes te kunnen ondernemen. Er zijn een aantal grondregels voor succes en die kan iedereen leren.

Regel 2: Een duidelijke product of dienst; het hoeft niet perfect te zijn

Je kunt het leuk vinden om nieuwe proposities te maken maar je kunt eindigen met te veel producten/diensten die nog niet aan zijn aangeslagen. Ineens zit je met veel half uitgewerkte proposities. De ondernemers die zelf product ontwikkelen, willen dat zo goed mogelijk doen. Meestal weten ze nog niet of het zal aanslaan in de markt, maar toch willen ze perfectie aanleggen. Het kan te maken hebben met hun onzekerheid verbergen of met hun inborst; ze doen zichzelf er geen goed mee aan. De enige manier om te weten of het zal aanslaan is door het aan de man te brengen. Daarna kun je het perfectioneren. Ondernemen leer je het beste door gewoon het te doen.

Regel 3: Niet meerdere passies tegelijk volgen.

startende ondernemerJe kunt meerdere passies volgen maar niet tegelijkertijd. Mensen met meerdere passies verwarren zichzelf en anderen. Het is belangrijk om de passie die het geld gaat verdienen, op korte termijn als eerste te ontwikkelen en daarna de volgende(n). De volgende ontwikkel je als de eerste geslaagd in de markt staat. Eén voor één dus! Mocht je niet kunnen kiezen laat dan de korte termijn voorrang krijgen. Zodra jouw idee geld gaat opleveren dan word je heel erg blij!

Regel 4: Een duidelijke niche en doelgroep.

Verkopen aan je niche is het best pad om naar succes te lopen. Heb je geen doelgroep of niche die jouw product of dienst wilt kopen? Pas op! Dan word je niet succesvol. Vraag je af: voor wie ben je er? Welk probleem los je voor hun op? Als je dat weet dan kom je makkelijk met potentiële klanten in contact, want je weet wie ze zijn.

Regel 5: Wees geen generalist; kies voor duidelijkheid door specialisatie.

startende ondernemerDe fout die vaak gemaakt wordt is om jezelf zo breed mogelijk te positioneren met de bedoeling dat je dan niets mis kunt lopen. Maar dat schept onduidelijkheid voor je klant. Een generalist verliest het in het algemeen in de markt. Je kunt pas alles voor iedereen zijn bij hogere omzetten en dat komt later wel.

Wil je een glasaal zijn in een grote oceaan, of een grote vis in een vijver? Kies je specialiteit en niche, word succesvol en spring daarna door naar de volgende niche.

Regel 6: Verkoop met plezier!

Verkopen is te leren. Als ondernemer moet je kunnen verkopen. Je hoeft geen topverkoper te zijn, maar wel met enthousiasme jouw bedrijf aan de man kunnen brengen. Als jij dat niet kan dan lukt het een ander ook niet. Je kunt iemand omvragen om voor je de verkoop te doen, maar die kan nooit met dezelfde passie jouw verkoopverhaal vertellen. Als je nooit hebt verkocht in je leven dan is dit wel een vaardigheid waarin je een training kunt volgen. Het is gewoon te leren!

Regel 7: Zet je Ego opzij.

startende ondernemerSommige ondernemers willen alleen achter grote projecten aan gaan. Ze komen uit een loondienst situatie vanuit een topfunctie bij een groot bedrijf. Maar wat ze niet beseffen is dat grote bedragen lange verkooptrajecten inhouden. Hier heb je dus een goede financiële buffer voor nodig. Zorg er eerst voor dat je voor kleinere trajecten bij je grote klanten terecht kunt.

 

Regel 8: Vraag de juiste marktprijs.

startende ondernemerDit is een lastige voor veel mensen. Of ze overschatten zichzelf en vragen de hoofdprijs; of ze vinden dat ze in het begin het (nog) niet waard zijn. Er is een bandbreedte waar binnen een prijs in de markt acceptabel is. Zorg ervoor dat je die leert kennen. De overschatters leren het meestal snel en gaan vanzelf meer reële prijzen vragen na een paar keer hun neus gestoten te hebben. De onderschatters hebben een groter probleem: het Calimero denken. Dat heeft te maken met hun eigen ‘mind set’; ze zijn hun hele leven gewend klein te denken en opereren. Als je hier last van hebt kijk dan wat een ander in rekening brengt. Je kunt altijd een paar mensen uit de praktijk vragen wat zij rekenen.

Regel 9: Niet verkopen aan mensen die het geld niet hebben.

Het is duidelijk dat als je iets aanbiedt aan een doelgroep die het geld niet heeft (bijvoorbeeld de groep mensen met een hele smalle beurs) dat je dan zelf ook niet succesvol wordt. In je hoofd heb je het ideaal dat jouw product juist deze groep goed zou kunnen helpen. Maar ze zeggen tegen je: “het is te duur”. Eigenlijk zeggen ze: “ik kan het niet betalen” of, “ik heb het er niet voor over”.  In deze niche kun je niet succesvol worden. De oplossing is om je niche te richten op een doelgroep die wel kan betalen. Eventueel kun je iemand sponsoren en daar kun je ook publicitair wat mee te doen wanneer je genoeg betalende klanten hebt.

Regel 10: Goed kunnen netwerken

startende ondernemerKwalitatief goede opdrachten komen door je netwerk. Het is dus belangrijk om een goed netwerk in jouw niche te ontwikkelen. Dit zal je jarenlang aan nieuwe en kwalitatief goede klanten helpen. Een netwerk bouw je langzaam maar gestaag op, vergt tijd en aandacht dus reserveer 1 dagdeel per week om te netwerken.

Wanneer je een netwerk evenement of borrel bezoekt blijf dan niet te lang plakken bij 1 persoon, tenzij die direct zaken willen doen met jou!

 

 

Regel 11: Een goede online aanwezigheid

In de vorige eeuw was het bijzonder lastig om als starter jezelf bekend te maken. Marketing was een dure aangelegenheid en alleen voor grotere bedrijven weggelegd. Tegenwoordig kun je met een goede website en goede Social Media activiteit, snel een merk worden en nieuwe klanten aantrekken. De Social Media zijn de grote marketing medestander van het kleinbedrijf geworden!

Regel 12: als je voor het eerst onderneemt ga dan geen lening aan

startende ondernemerAls je nog niet weet wie je klanten gaan worden, of nog drukdoende bent je klanten te werven, heeft het geen zin om een lening aan te gaan. Je moet de financiële druk voelen om in actie te komen. Een schuld aan gaan voor dat je weet of je product of dienst zal aanslaan is geen goed idee. Een lening heeft zin om de periode te overbruggen tussen opdracht aanvaarden van een klant en dat het geld op de bankrekening staat.

 

Regel 13: Ga bij andere ondernemers ten rade.

Het is goed om een coach te hebben maar zorg er wel voor dat het iemand is die zelf ondernemer is of geweest is. Die kan je beter vertellen wat je beter wel kunt doen of niet. Business coaches uit de praktijk kunnen je behouden voor de fouten die zij maakten of in hun omgeving hebben meegemaakt. Maar praat ook met andere ondernemers. Vraag hoe zij zijn gestart, het is vaak heel boeien en je kunt er altijd van leren.

Regel 14: Houd je administratie bij

startende ondernemerWanneer je iedere week je administratie bijhoudt dan is het weinig werk. De fout die de meeste starters maken is om het te lang te laten liggen.

Neem een boekhouder in de arm en die vertelt je wel hoe zij of hij het aangeleverd wilt hebben. Dan beperk je ook de kosten! Stuur je facturen op tijd de deur uit! Starters willen ook wel eens vergeten om facturen te versturen en dan kom je in de liquiditeitsproblemen!

 

 

Tot slot.

Zoals gezegd zijn er nog meer regels voor het ondernemen en die zijn veelal van toepassing als je eenmaal goed gestart bent. Maar als je deze regels volgt dan ben je al voor 75% gegarandeerd op succes!

HB Branding verzorgt training en programma’s voor het kleinbedrijf. Wil je ook een training volgen? Kijk dan op onze website: www.hbbranding.com

Leave a Reply