Als kleinbedrijf vastgelopen? Doe de strategische checklist.

By 28 juni 2017maart 19th, 2020Business bouwen, Communicatie, Mindset, Strategie
Strategische checklist

Heb je problemen om jouw bedrijf echt te laten groeien? Er is wel omzet maar het kan veel beter?
Het kan zijn dat je te veel inspanning moet doen om aan klanten te komen. Of dat je het verkeerde product of dienst voert voor jouw doelgroep. Of dat je marketing sub-optimaal is.  Wat het ook is, het is tijd om even een ‘strategische checklist’ op jezelf en je bedrijf uit te voeren.

strategische checklistEr zullen zelfs mensen om je heen zeggen dat je beter een baan kunt zoeken! Hoe deprimerender kan het nog worden. Maar je weet dat je jouw droom moet waarmaken, zinvol werk moet doen voor mensen en tegelijkertijd een goed inkomen zien te maken als ondernemer. Voor een baas werken met niet echt zinvol werk, is voor jou geen optie. Gelukkig kun je zelf er achter komen wat er aan de hand is met de strategische checklist.

Want er is een bekend patroon waarom jouw bedrijf niet werkt. Het heeft vaak te maken met onderstaande punten. Verbeter ze en je zult er snel bovenop komen!

De Strategische checklist. De meest voorkomende problemen in het kleinbedrijf die gemakkelijk verbeterd kunnen worden:

A) te veel producten waardoor je bedrijfsenergie versnipperd wordt
B) te veel ideeën ontwikkelen tot een product
C) wisselende marktsectoren waardoor je telkens veel energie moet steken in het leren kennen van de sector
D) geen netwerk
E) niet effectief of helemaal niet netwerken
F) te weinig zichtbaarheid; zowel online als offline.
G) niet goed weten voor wie je er bent en welk probleem je oplost

Andere makkelijk te verbeteren problemen:

1) verkeerde prijzen (meestal te laag)
2) verkeerde of geen presentatie van jouw prijzen op je website
3) te veel eenmalige klanten en daarmee erg veel verkoopinspanning
4) product niet voldoende afgestemd op behoeften van de klant
5) geen of te weinig social media branding
6) geen converterende verkoopwebsite
7) geen business pagina’s op de social media
8) geen goede business communicatie
9) je product-dienst is niet logisch in elkaar gezet
10) geen effectieve offertes
11) geen goed debiteuren beleid
12) te veel zelf willen doen in te korte tijd
13) geen financiële buffer om magere maanden op te vangen
14) te veel focus op verschillende markten
15) samenwerkingen met anderen die je veel energie kosten

Als je deze strategische checklist afloopt en de verbeteringen doorvoert dan zul je meteen het effect ervaren!

Wil je hierover praten? We bieden een gratis strategiesessie of gesprek aan. Klik hier om het aan te vragen! 

Strategische checklist

Leave a Reply