Ben jij geschikt om een goed Merk te zijn?

sterk merk
Ben jij geschikt om een (Power) Brand te zijn?

krachtig merkWanneer je de juiste motivatie hebt dan lukt dit zeker. We trainen en coachen ondernemers in het kleinbedrijf naar succes, met onze Power Branding Programma’s en zowel de klanten als wij beleven daar veel plezier aan. Ze worden allemaal een prachtig merk. Je leert onder andere de Social Media in te zetten om jouw ‘Merk’ zo snel mogelijk te laten ontstaan. In de loop van de jaren hebben we onze aanpak verbeterd en uitgebreid, waarbij we van een holistische business aanpak uitgaan. Het woord ‘holistisch’ is misschien wat sleets geraakt, maar dat beschrijft wel het beste hoe we het aanpakken.

De meeste Social Media Marketing trainingen concentreren zich op Social Platformen van verschillende soorten; ze geven training in het gebruik van Facebook, Linkedin, Twitter en Instagram. Niets verkeerd mee, maar je leert niet hoe je een Merk kunt bouwen. Een totaalaanpak betekent het op de juiste manier inzetten van 1) Social Media, 2) Imago communicatie, 3) Mindset ontwikkeling en 4) Netwerken bij je doelgroep. De meeste adviseurs trainen dat niet of kunnen het niet. Ze leggen bijvoorbeeld de nadruk op het uitvoeren, je dient dan veel tijd op je smartphone door te brengen, denken ze. Op zich is het goed om de techniek onder de knie te hebben, maar dat is het niet compleet. Of ze leren je continu je product pluggen en dat werkt ook niet. Iedereen begrijpt dat een holistische aanpak veel beter werkt. Er zijn voorwaarden voor blijvend business succes met je Merk en dat vergt o.a. een helder beeld van wat je wie je wilt zijn en waarvoor je staat.

Intrinsieke motivatie?

Zijn ondernemers de afgelopen jaren succesvolle en krachtig merk geworden met al dat getwitter? De meesten niet, of misschien in beperkte mate, hoe goed de zelfhulpboeken, social media trainingen en programma’s ook zijn. Alhoewel, Donald Trump past het met veel succes toe ondanks dat hij niet iedereens favoriete persoon is. Hij post iedere dag zijn ongezouten mening. Elon Musk doet het ook en houdt op die manier zijn volgers op de hoogte van de technische vorderingen van zijn bijna bovenmenselijke zakelijke activiteiten. Ze zijn allebei een krachtig merk geworden. Natuurlijk zijn er mensen die de adviezen in de boeken goed hebben opgevolgd, omdat ze intrinsiek gemotiveerd waren. Dat heb ik ook gemerkt met ons boek ‘word zelf een Merk!’ Bij de meeste ondernemers lukt het wel om tijdelijk actief te zijn. Maar vaak verminderde dat na verloop van tijd of  lukte dit helemaal niet, omdat de motivatie niet gevonden kon worden. Een Power Brand bouwen vergt wel enige inspanning voor dat je het je hebt gemaakt. Daarvoor dien je een proces te leren dat makkelijk in stand te houden is.

Hoe het wel makkelijk kan.

krachtig merk

Dat is ook logisch want alle goede dingen komen niet zomaar tot stand; je moet er echt iets voor willen doen. Alleen, als ondernemer heb je al zoveel aan je hoofd en dan is het is lastig om er iets nieuws bij te nemen. Je moet jezelf leren coachen om nieuwe dingen te leren en vervolgens een nieuwe gewoonte aanleren. Het lukt bij velen niet om dat op eigen kracht te doen en dan zou je een externe coach kunnen zoeken die je bij de les kan houden en zelfs bijspringt als het even niet lukt. Het leven van nu biedt ontzettend veel prikkels om iets anders te gaan doen dan gedisciplineerd een Power Brand via de online gereedschappen te bouwen. Je eigen geest grijpt liever naar het pad van de minste weerstand en daar sneuvelen vaak de activiteiten die op langere termijn succes brengen.

Externe coaching, in welke vorm dan ook, is daarmee een belangrijke factor in het bereiken van je eigen succes door een effectieve business levensstijl te ontwikkelen, zowel qua mentaliteit, online aanwezigheid en community onderhoud.

Het nutteloze geneuzel.

Ik krijg frequent vragen over op welke Social Media je moet zitten; over wat je wel moet posten en hoe, maar dat is eigenlijke een nutteloze bezigheid. Zo’n aanbeveling van mij is niets waard als je niet de rest van je online power branding ook voor elkaar hebt en daar is business coaching een goede oplossing voor.

Er gelden de volgende regels:

  1. Denk eerst na waarom je een (Power) Brand wilt worden en of het echt is. De meeste mensen saboteren zichzelf omdat ze niet innerlijk gemotiveerd zijn om het echt te doen. Ze willen aan de verwachting van een ander voldoen of hebben gehoord dat het ‘zo’ moet en beseffen niet, dat het niet vanuit hun zelf komt. Visualiseer je leven bij succes wanner je een Power Brand zou zijn maar ook wanneer je het niet haalt. Geloof je dat het niet uitmaakt? Dan hoef je eigenlijk niet te beginnen. Maar wat gebeurt er met je na 1 jaar Power Brand zijn als een visionaire leider? Gaat het verkopen dan eenvoudiger? Misschien heb je toch die business coach nodig om je op he juiste pad te zetten en te houden.
  2. Hoe werk je nu en hoe komt dat? Heb je een ‘ja maar’ mentaliteit geleerd door je omgeving of misschien opvoeding? Hoe gedisciplineerd kun jij zijn; kun je het zelfstandig? Je hoeft tegen jezelf niet te liegen. Wees eerlijk met jezelf, dat brengt je verder. Vertel jezelf of je het echt wilt.
  3. Zoek een coach of een online coachprogramma zoals bij de HBBranding.nl. Wanneer je weet waar jouw zwakke punten liggen kun je er wat aan doen en dan kom je sneller vooruit.

Samenvattend komt het er op neer dat wanneer je de vruchten wilt plukken van een Power Brand met een hoge gun-factor, dat je dan moet leren hoe je dat kunt doen en vervolgens ook in de praktijk brengen. Lukt je dat niet zelfstandig volg dan een coaching programma, of zoek een coach die je daar bij kunt helpen. Natuurlijk zouden we he leuk vinden wanneer je voor ons kiest. Kom dan eerst naar een gratis Strategiesessie; we zouden dat echt gaaf vinden!

Hartelijke groet,

Benno Pieters
www.hbbranding.nl

P.S. Wil je meer weten? Lees dan hoe je je een betere businessversie van jezelf kunt maken als Power Brand via www.HBBranding.nl

Leave a Reply