De belangrijkste fouten die mensen maken in schriftelijke communicatie

Communicatie

Door: Benno Pieters

Heb je veel tijd en moeite gestoken in een nieuwsbrief of blog en je krijgt er nauwelijks reaktie op? Daar word je niet blij van! Het kan te maken hebben met dat je communicatie niet op het juiste begripsniveau is! CommunicatieDat heeft niet zozeer te maken met het opleidingsniveau van je publiek, maar met hoe wij in het algemeen nieuwe informatie tot ons nemen. Ik kwam hier zelf mee in aanraking toen net na de financiële crisis de ABN Amro een onderzoek deed, over hoe hun eigen communicatie over hypotheken overkwam op het publiek. Wat bleek, zelfs de eigen nerds van andere afdelingen van de Bank vonden het te moeilijk. Ze communiceerden op C1/C2 niveau en dat is heel moeilijk te begrijpen. Alleen mensen van het vak zelf vonden het begrijpelijk. Ze kwamen erachter, dat wanneer mensen nieuwe stof leren, dat het niveau B1/B2 het beste is. Meer daarover zodadelijk.

De meest gemaakte fouten in schriftelijk communiceren zijn:

  1. Schrijven op een te hoog niveau
  2. Te lange zinnen
  3. Zich niet realiseren dat mensen moeite hebben met nieuwe stof
  4. Aannemen dat iedereen jouw ‘jargon’ begrijpt
  5. Zonder emotie schrijven

Overzicht leesniveaus:

 Niveau:

A1

A2 B1 B2 C1

C2

Percentage die dit begrijpt:

5%

15% 40% 25% 10%

5%

A1 is het laagste en C2 is het hoogste. 

Afstemming is nodig.

CommunicatieWanneer je schrijft voor een publiek is het natuurlijk belangrijk dat je afstemt op de doelgroep. Dat klinkt zo eenvoudig en vanzelfsprekend, maar voor bijna iedereen is het lastig. We weten allemaal van radio’s dat je op de juiste frequentie moet afstemmen om iets te kunnen horen. Niet goed afgestemd dan hoor je alleen maar ruis. Je schakelt snel door naar een radiostation dat wel goed door komt.

Er is een superhandige website die laat zien welke niveau’s er zijn en wat dat betekent. (Klik om deze link voor leesniveau). Deze site geeft je ook 10x de kans om een stuk tekst van eigen hand te testen. Ze geven dan aan op welk niveau je uitkomt.

Gratis Tools.

Mocht je schrijven op een te hoog niveau en daarmee lastig te begrijpen, dan kun je tips krijgen hoe je het op B1 niveau kunt krijgen. B1 is het niveau waarnaar je streeft want dan begrijpt 50% van de bevolking het. Is je doelgroep HBO of hoger dan kun je op B2 niveau communiceren, maar beslist niet hoger. (Klik op deze link voor de tips).

Noge een handige tool is om te kijken of woorden die jij gebruikt op de B1 woordenlijst voorkomen. Kijk naar je tekst en kies er een aantal woorden uit om te testen. (Klik op deze link voor de B1 lijst)

Gelukkig kun je jouw ‘hogere niveau woorden’ opzoeken middels een synoniemen site en er vervangende woorden voor vinden. Hopelijk zijn die dan op B1 niveau.  (Dit is de link naar de synoniemen site.)

Wil je eens praten over hoe jij je communicatie naar klanten kunt verbeteren? Vraag een gratis strategiesessie aan!

Vraag strategiesessie aan

 

Leave a Reply