De beste vorm en inhoud van je social media berichten

Vorm en inhoud

 

“Consistentie is belangrijk als je een autoriteit in jouw vakgebied wilt zijn”  – Benno Pieters 

Niet zomaar wat tweeten of bloggen!
De meeste mensen posten zomaar wat. Niet aan mee doen!

De tweet of posting moet ‘congruent’ zijn met de boodschap en het imago
dat je in de markt wilt zetten. De vorm en inhoud zijn beiden heel belangrijk.

Vorm en inhoudWanneer je enthousiast raakt over een onderwerp dat je boeit en het snel op verschillende social media wilt plaatsen, doe dat niet zonder meer willekeurig! Vermijd het verspreiden van te veel privé aangelegenheden anders wordt het gegarandeerd als niet serieus ervaren.  Althans als je het als een zakelijk gereedschap wilt inzetten en een goed beeld wilt ontwikkelen van je bedrijf (op weg naar een merk worden). Denk eerst na over jezelf en je bedrijf als ‘Merk!’ en wat het moet uitstralen.

De inhoud van je boodschappen kunnen dan merendeel Business Messages worden met af en toe iets persoonlijks er tussendoor. Het persoonlijke moet het beeld versterken dat je een goed en interessant mens bent, maar je privé-aangelegenheden moeten niet de overhand krijgen. Houd het één op zeven en dan zit je doorgaans goed.

Per medium kun je verschillende accenten leggen maar ga er bewust mee om. Facebook en Twitter lenen zich meer voor privé-boodschappen. Business messages zijn bedoeld om subliminaal (onbewust) de juiste boodschappen bij de mensen neer te leggen. Wees er op bedacht dat wat voor de één een goede business message (nuttige informatie) is, voor de ander ruis kan zijn.

Vorm en inhoudDie verlangt dan weer een andere type business message. Rondom jouw onderwerp van enthousiasme kun je het beste uit meerdere invalshoeken publiceren. Wat het altijd goed doet is wat je nu in de markt oppikt; een z.g. ‘trending topic’ of uit de actualiteit. Verwijs bijvoorbeeld in jouw posting naar wat een ander over het onderwerp zegt of schrijft, met de link naar hun toe erbij, zodat jouw lezers het zelf kunnen verifiëren.

 

Zakelijke, rationele boodschappen worden doorgaans geconsumeerd zonder dat het de mensen zelf echt opvalt. Ergens in hun brein blijft de boodschap wel hangen maar gaat het een onbewust leven leiden. Zakelijke, emotionele boodschappen komen effectiever over en blijven in het bewuste gedeelte van de brein actief. De meest effectieve emotie om een boodschap over te brengen is blijdschap. Gebruik het!

Vorm en inhoudOnderzoek toont aan dat iemand die een mooi verhaal vertelt over hoe het geluk is gevonden, bij iedereen die het hoort een gelijksoortige reactie teweeg brengt. De vorm en inhoud zijn hierbij belangrijk. De delen in de hersenen die bij de verteller geactiveerd worden, zie je in zekere mate ook actief worden bij de toehoorders. Maar pas op, als je permanent blije boodschappen verspreidt dan ben je ook weer niet geloofwaardig.

Een andere emotie die goed werkt is passie en toewijding voor iets waar je aan werkt. Het kan zijn voor de lokale hockeyclub, het ondersteunen van een beginnend restaurant, het poppenhuis van je dochter, het fokken van huisdieren, enzovoort. Het kan een groter doel zijn zoals het ondersteunen van Artsen zonder Grenzen, Rampenhulp via giro 555 of het verbieden van de jacht op walvissen. Het hoeft niet per sé zo te zijn dat men het met je eens is, maar toewijding voor een zaak spreekt iedereen aan en inspireert mensen om voor zaken waar zij in geloven op te komen. Het resultaat is dat men respect gaat krijgen voor wat je doet.

Sommige mensen zijn behept met het schrijven met humor. Als jij dat zelf bent, prijs je dan gelukkig. Het is al eerder aan de orde geweest, er zijn vele mensen die je willen helpen bij het schrijven van artikelen. Zoek dan iemand die ook enigszins met humor kan schrijven. Het grote voordeel is dat mensen het eerder lezen dan als je serieus blijft. Deze wereld is moeilijk voor de meer serieuze types! Een manier om zelf met humor over te komen is het lezen en het patroon volgen van een favoriete komiek of schrijver. Pak dan stukken tekst op en verwoord het met eigen voorvallen.

Dan merk je dat er een vast patroon in zit. Na enige oefening kun je het zelf ook en schrijf je hele onderhoudende stukken blog.  Het lastige is wel dat je het regelmatig moet oefenen want anders loop je vast. Maar goed, het is leuk werk en het dient een goed doel!

Wil je graag meer weten hoe jouw bedrijf het zakelijke imago het beste kan verwoorden? Hoe je het best vorm en inhoud aan je communicatie kunt geven? Vul je gegevens in voor een gratis strategiesessie door hier te klikken.

 

 

Leave a Reply