De vorm en inhoud van je boodschap

De vorm en inhoud van je boodschap
“Consistentie van je boodschap is belangrijk wanneer je een autoriteit bent”

Niet zomaar wat tweeten of bloggen! De vorm en inhoud van je boodschap spelen een cruciale rol bij de totstandkoming van je Merk. De postings op de Social Media moeten congruent zijn met de boodschap en het imago dat je in de markt wilt zetten.

We bevelen altijd aan om de inhoud van je (zakelijke) boodschappen merendeels ‘Business Messages’ te laten zijn, met af en toe iets persoonlijks er tussen door. Een ratio van 5 (zakelijk) op 1 (persoonlijk) is ruim voldoende om je Merk te ontwikkelen. Het persoonlijke aspect versterkt het beeld dat je een goed mens bent, maar jouw privé aangelegenheden dienen niet de overhand te krijgen. Per medium kun je makkelijk verschillende accenten leggen en ga daar er bewust mee om. Facebook, Instagram en Twitter lenen zich erg goed voor privé boodschappen.

De vorm en inhoud van je boodschap‘Business messages’ zijn bedoeld om subliminaal (onbewust) de juiste boodschappen bij de mensen neer te leggen. Wees er op bedacht dat wat voor de één een goede ‘business message’ (nuttige informatie) is, voor de ander ruis kan zijn. Die verlangt dan weer een andere business message. Rondom je onderwerp kun je het beste meerdere invalshoeken publiceren. Wat het ook altijd goed doet is wat je in de markt oppikt. Bijvoorbeeld wat een ander over het onderwerp zegt of schrijft met een link erbij zodat mensen het zelf kunnen verifiëren. In deze tijd van ‘Fake News’ kunnen je aanhangers dan zelf zien dat je het niet verzint.

Zakelijke, rationele boodschappen worden doorgaans geconsumeerd zonder dat het de mensen echt opvalt. Ergens in hun brein blijft de boodschap wel hangen maar gaat het een onbewust leven leiden. Zakelijke, emotionele boodschappen komen wel effectiever over en blijven in het bewuste gedeelte van de brein actief. De meest effectieve emotie om een boodschap over te brengen is blijdschap. Onderzoek toont aan dat iemand die een mooi verhaal vertelt over hoe het geluk is gevonden, bij iedereen die het hoort een gelijksoortige reactie teweeg brengt. De delen in de hersenen die bij de verteller geactiveerd worden, zie je in mindere mate ook actief worden bij de toehoorders. Alleen wanneer je continu blije boodschappen verspreidt dan ben je ook weer niet geloofwaardig! Experimenteer hiermee en verras jezelf.

Vergeet de ‘Call to Action’ niet! Vergeet niet een link te zetten naar een pagina op je website zodat de mensen makkelijk contact met je kunnen maken. Bijvoorbeeld zoals de volgende:

Zou je hier een keer hierover willen praten met een van ons? Via www.hbbranding.nl/contact kun je een afspraak boeken. Het is vrijblijvend.

Dit artikel ‘De vorm en inhoud van je boodschap’ volgt op het artikel ‘waar sta je voor?