Een eenvoudige techniek om belemmerende overtuigingen te overwinnen

By 21 augustus 2018augustus 26th, 2018Business bouwen, Communicatie, Groeien, Mindset, Starter, Strategie
belemmerende overtuigingen

Iedereen heeft gedachten die belemmerend kunnen werken. Ook wel bekend als belemmerende overtuigingen. Dat komt door je inwendige overtuigingen die je jezelf hebt aangeleerd gedurende je hele leven. Deze kunnen ervoor zorgen dat je traag besluiten neemt of zelfs helemaal niet tot actie komt. Belemmerende overtuigingen zijn een overlevingskit van waarden en normen die je aangeleerd hebt om goed te kunnen functioneren in je sociale groep.

Arm blijven.
Belemmerende overtuigingen

Hoe gaan we het allemaal betalen?

Het aanleren doe je al je hele leven en begint al in je prille jeugd. Zijn je ouders bijvoorbeeld niet gewend met geld om te gaan dan is de kans groot dat je bepaalde specifieke ideeën rondom geld ontwikkelt. Heb je geleerd dat als je voor een dubbeltje geboren bent je geen kwartje kunt worden, dan ontwikkel je geen ambitie. De achterliggende gedachte is ‘het heeft toch geen zin, je hoort nu eenmaal in jouw sociale klasse’. Deze gedachte komt voort uit de belemmerende overtuiging dat je niet kunt veranderen als persoon. Er is je immers geleerd dat een dubbeltje een dubbeltje zal blijven.

Gewoon doen.

Je hebt ook geleerd wat het betekent om een goed mens te zijn. Daar komt een hele set van overtuigingen bij cadeau. Veel overtuigingen kunnen heel goed voor jou werken, maar een heleboel zijn niet echt nodig. Zo is er een die luidt: “doe maar gewoon dan doe je gek genoeg”. Deze kan ervoor zorgen dat je je bescheiden opstelt en conformeert aan de normen van ‘de groep’. Echter, als ondernemer moet je je juist kunnen onderscheiden, anders val je niet op en trek je geen klanten aan.

Wanneer je een dertien in een dozijn ondernemer bent dan is groeien heel moeilijk!
Welke belemmerende overtuigingen heb jij?

Je kunt je belemmerende overtuigingen voor jezelf blootleggen door een eenvoudige techniek. Je schrijft doelen op waarvan je weet of denkt dat je die niet gaat halen of nooit zal kunnen behalen. Vervolgens schrijf je de gedachten op waarom je denkt ze niet te gaan halen. En je raadt het al, daarna ga je opschrijven wat er achter deze gedachten zit: de overtuiging! Doe dat alsof je adviseur bent voor jezelf.

Voorbeelden:

Doel

Waarom niet?

Wat is er voor nodig om het toch te kunnen halen ondanks de belemmerende overtuiging

Executive Coach worden

Ik ben te jong en heb te weinig ervaring

Omzet verdubbelen

Ik ben niet goed in verkopen

Online verkopen

Ik ben niet technisch genoeg
Virtual coaching in de markt zetten

Ik heb de kennis niet

 

Vul voor jezelf in hoe de bovenstaande doelen toch behaald kunnen worden.

De ‘Ja Maar’ techniek.

Je ziet dat het niet zo moeilijk is om achter je blokkades te komen. Deze techniek hebben we al in 2003 ontwikkeld en heeft vele ondernemers vooruit geholpen . We noemden het de ‘Ja maar techniek’. De kunst is om een goede lijst van ‘ja maar’s’ te verzamelen en vervolgens tegen jezelf te zeggen: “je bent juist niet ambitieus genoeg, stel een hoger doel en maak een plan hoe dat te verwerkelijken”.

Voorbeeld

Doel

‘ja maar’

Doel ambitieuzer stellen en overtreffen

1.       Heel ondernemend Nederland moet weten wie HB Branding is!

Dat kost veel tijd en mankracht. Personeel is duur en moet gemanaged worden. Het is maar de vraag of het wat oplevert.

Dat is een heel goed idee en zorgt ervoor dat de continuïteit gewaarborgd is! Richt je op heel Europa en de Angelsaksische wereld. Dat is relatief eenvoudig en je kunt online goedkoop en effectief aan Branding doen. Personeel hoef je niet te werven; met samenwerkingen kun je al met uitstekende freelancers aan het werk.

2.       We maken van de meest populaire programma’s videotrainingen.

Dat is erg veel werk en we hebben niet alle vaardigheden in huis. We hebben geen eigen studio en opname apparatuur. We moeten de website aanpassen en met lidmaatschappen gaan werken.

We gaan de juiste vaardigheden verzamelen door zelf cursussen te volgen. We gaan alle trainingen op video zetten zodat we alle ondernemers kunnen bereiken. Er is geen financiële reden meer om niet onze training te kunnen volgen. We maken onze videotrainingen uniek door ook online begeleiding aan te bieden.

3.       We willen minstens 2 videotrainingen per dag verkopen

 

Is dat wel reëel? Stel je voor dat het maar 2 per maand is? Dan is alle moeite voor niets.

Op zich is dat een aardige eerste stap dat leidt tot een mooie omzet per maand. Maar waarom niet streven naar 5 of 10 per dag? Dan hoef je nooit meer te werken! Ga er achteraan wat daar nodig voor is!

 Wat komt er uit als jij de ‘ja maar’ techniek op jezelf toepast?

Bonus techniek:

WAT HOUD JE ECHT TEGEN?

Schrijf op wat je tegen houdt om een doel of een taak te doen. Vervolgens hoe je dat kunt oplossen. Schrijf het in hoofdletters. Je zult voelen dat wanneer je het zo opschrijft dat er inwendig de wil tot ontwikkeling komt om in actie te komen.

Heb je ook last om je belemmerende overtuigingen te overwinnen? Kom dan voor een goed strategiegesprek naar ons toe!

Leave a Reply