Grenzeloos verkopen met De ‘Brand Power Pyramid®’

Hoe behaal je maximale Merkkracht met je bedrijf?
Door: Benno Pieters en Helena Blum

Wil je graag makkelijker verkopen? Zodanig dat men niet kan wachten om bij je te kopen? Besteed dan extra aandacht aan de kracht van je Merk.

Je ziet wel eens van die jaloersmakende lange rijen van mensen voor de deur liggen wanneer Apple een nieuw apparaat op de markt brengt. Dan merk je dat het bedrijf Apple meer is dan een bedrijf met producten, het is een manier van leven, een ‘lifestyle’ en bijna een geloof! Waag het niet een Apple product af te vallen in de nabijheid van een Apple gebruiker. Je kunt de wind van voren krijgen!

Brand PowerDat komt omdat Apple geen product verkoopt, maar een Lifestyle, en hiermee zitten ze boven in de ‘Brand Power Pyramid’ (in het Nederlands: Merkkracht Piramide). De topmensen van Apple zijn Celebrities geworden. Er wordt aan hun lippen gehangen en alles wat zij zeggen wordt meteen geloofd en als nieuwsfeit ontvangen en gebruikt. En komt er een nieuw product op de markt? Dan vormen zich de rijen!

Jij kunt dit ook!

Maar niet alleen grote bedrijven kunnen die status behalen, ook individuen. Ieder persoon en bedrijf kan dit fenomeen bewerkstelligen. Kijk maar naar de kookprogramma’s en en andere levensstijlprogramma’s op televisie en op Youtube. Zelfs jij zou dit kunnen en het is niet eens zo moeilijk!


Brand Power



Wij werken met de ‘HBB Brand Power Pyramid’® om ondernemers te helpen een niveau hoger te komen in de Merkkracht piramide. Door dat te doen zien ze hun naamsbekendheid en omzet groeien. Een hoge ‘Brand Power’ of Merkkracht betekent ook een grote verkoopbaarheid van je producten en diensten.

Het meeste werk zit onderin de piramide, precies waar de meeste mensen actief zijn. Alleen hebben de meeste mensen hierin geen structuur of idee van Merkkracht. Anders zouden zij zich anders organiseren. . Hier hebben wij veel onderzoek naar gedaan en het wordt telkens weer bevestigd. Wanneer je de basis social media activiteit goed structureert gaat jouw Merk snel groeien. Een goed (semi-automatsich) Social Media Patroon ondersteund door gerichte online uitingen zorgen voor het ontstaan van je Merk!

Het gekke is, dat ieder niveau omhoog in de Piramide, ongeveer de helft van de inspanning vergt van het niveau eronder om het te bereiken. Door dit te weten kun je Tribe Leader of celebrity status gemakkelijk bereiken. Zolang je maar je basis activiteiten blijft volhouden werk je vanzelf omhoog. Je basis activiteiten geven de energie aan je Merk om zich omhoog te kunnen werken.

Brand PowerJe dient eerst te beslissen op welke Merkkracht je wilt komen en welke ‘Lifestyle’ bij je vak past. Dat wordt jouw spiegel levensstijl, dat spiegel je met de wereld. Degene in de markt die zich daarbij prettig voelen sluiten zich bij je aan en willen er meer over leren. Besluit je voor een lagere Merkkracht (minder zichtbaarheid) dan betekent dat automatisch dat je verkooprendement lager zal zijn dan bij een hogere Merkkracht. De voorwaarde voor een hoge Merkkracht is dat je steeds zichtbaarder wordt in de markt.

Merkkracht 1. De Basis.

Ga gestructureerd aan de basis werken. Iedereen van jouw doelgroep moet jou leren kennen. Dat doe door regelmatig te posten op de Social Media en de mensen naar jouw website te leiden. Op je website deel je jouw kennis en toon je wat er bij je bedrijf te koop is. Ontwikkel een interessant Social Media Patroon en de mensen zullen graag je postings lezen.

Met ons programma ‘Je Business Online’ werk je aan je ‘online zichtbaarheid’ en je Merk. Door actief je bedrijf te presenteren op de online media krijg je vanzelf een goede zichtbaarheid.

Merkkracht 2. Branding.

Daarmee gaat jouw Merk ontstaan. Consistentie en congruentie zijn belangrijk. Door jouw mening te delen krijgt jouw Merk een eigen persoonlijkheid. Door succesjes te delen snappen de mensen waar je bedrijf om gaat. Over alle social media kanalen dient je boodschap gevonden te kunnen worden. Je kunt een planning tool gebruiken om je boodschappen in de tijd uit te zetten.

Merkkracht 3. Autoriteit in het vak.

Autoriteit ontwikkeling. Door ook jouw kennis over jouw vak te delen bouw je aan autoriteitsstatus. Mensen kopen liever bij iemand met kennis van zaken. Je zult vaak geraadpleegd worden. Je merkt al gauw dat je meer producten verkoopt of de betere opdrachten verkrijgt en je zult vaker mond tot mond reclame ervaren.

Merkkracht 4. Tribe Leader.

‘Tribe leader’ status. Door mensen te vertellen hoe het hoort in jouw vak en daarbij een eigen bedrijfsstijl ontwikkel, gaan ze zich met jou identificeren. Jouw tribe begint te vormen en gaat jouw waarden over nemen. Via jou ontstaan er tribe regels die de identiteit vormen. Jouw tribe is erg loyaal en volgt koopadviezen op.

Merkkracht 5. Social Celebrity.

‘Social Celebrity’ status. Bij jouw tribe ontstaat een vorm van verslaving en jouw adviezen worden zonder meer opgevolgd. Men wil heel graag weten wat je doet en waarom je het doet en dit zoveel mogelijk kopiëren. Men ziet halsreikend uit naar video’s van jou en nieuwe producties. Nieuwe producten worden gemakkelijk op de markt geïntroduceerd en er staan rijen van mensen die het willen kopen! Je Merkkracht en Merkwaarde zijn nu maximaal.

Welk niveau wil jij bereiken; welke Merkkracht wil jij behalen? Wij kunnen jou daarin op weg helpen. Wij bieden ieder ondernemend persoon een gratis strategiesessie aan om jouw doelstellingen te bepalen.

Grenzeloos verkopen met De ‘Brand Power Pyramid®’

In ons nieuwe boek ‘Door Merkkracht bereik je de top’ (door branding verkopen zonder moeite) wordt je tot het top niveau begeleid. In de zomer van 2019 wordt het gepubliceerd.
Het boek ‘word zelf een Merk!’ beschrijft hoe je met eenvoudige middelen tot Merkkracht 3 kunt komen.

Leave a Reply