Het geheim van een ‘Digital Sales System’ via Facebook

Met een laptop en een smartphone gaat je marketing de hele zomer door!Facebook leent zich heel goed voor het bouwen van een Digital Sales System (DSS). Op zijn Nederlands: een Digitaal Verkoop Systeem, maar we gebruiken de Engelse term voor de internationale herkenbaarheid.

Facebook kent in Nederland meer dan 10 miljoen gebruikers en dat is goed nieuws voor ons, want daarvan zijn meer dan 6 miljoen dagelijks actief. Het zou dus heel wat waard zijn om de mensen in deze digitale marktplaats naar jouw eigen bedrijf te kunnen leiden. Facebook kan ons daarbij heel goed helpen!

Je kunt het systeem zo inrichten dat iemande die actief is op Facebook, iets bij jou bestelt of koopt via jouw website.  Daar gaat dit artikel over; hoe je dat kunt doen. Het zijn een aantal eenvoudige stappen en je moet een eigen website hebben.

Eenvoudige DSS

Dit is het eenvoudige Digital Sales System model, in een volgend artikel leg ik een meer geavanceerd model uit. De ingrediënten zijn als volgt:

  • Een website met een (landings)pagina met uitleg over jouw aanbod
  • De aanbieding zelf op je website
  • Een account op Facebook
  • Een Facebook pagina
  • Een Video van jezelf over je aanbieding
  • Een goede foto van een blij iemand, die de camera inkijkt
  • Een budget van €2 per dag advertentie tegoed
De stappen in het bouwen van je Digital Sales System:
  1. Maak een aanbiedingspagina op je website waar mensen terecht komen. Deze Landingspagina dient aantrekkelijk en duidelijk te zijn, met een duidelijke ‘call to action’ in de vorm van een bestelling of koop.
  2. Maak een post met een korte video voor op je facebook pagina. Zet er een duidelijk link in naar je Landingspagina met de aanbieding.
  3. Doe nu een tweede post met een foto. Maak een wervende tekst met een link naar de landingspagina met de aanbieding
  4. Maak van de post met de video een promotie op Facebook. Dit is een advertentie. Stel de doelgroep in (leeftijdsgroep, geografisch en interesses). Geef het een budget van €14 voor €1 per dag. Laat het 14 dagen lopen.
  5. Doe hetzelfde voor de tweede post met de foto. Geef het een zelfde budget en looptijd.
De motor.

Je hebt nu een ‘lead motor’ met 2 advertenties. Laat het 1 week lopen. De advertentie die het meest effectief is geef je meer budget en looptijd. Welke het best presteert kun je zien bij de resultaten van de advertentie. De minst presterende advertentie probeer je nu te verbeteren door eerst de foto te veranderen en daarna de tekst te wijzigen. Dit is het ‘Darwinisme’ van advertenties; de beste blijft over.

Herhaal dit telkens en je ontwikkelt snel een gevoel voor welke advertenties het in jouw markt het beste doen. Let vervolgens ook op je Landingspage. Zodra je advertenties goed lopen maak dan een kopie van de ‘Landings Page’ en experimenteer met de teksten. Zo introduceer je ook Darwinisme onder de Landingspagina’s.

Deze techniek van uitproberen en verbeteren heet officieel A/B testen. Telkens in paren kijken welke het beste performt. Zo optimaliseer je jouw Digital Sales System. Je blijft dit doen tot dat je het optimale resultaat hebt bereikt, dan worden de ratio’s niet meer beter.

Begin hier meteen aan en na een paar dagen heb je een lopend ‘Digital Sales System’. Na een week moet het echt opleveren, d.w.z. het Digital Sales System moet meer opbrengen dan dat het kost.

Wil je een keer praten over hoe dat voor jou kan werken? Bijvoorbeeld of je dit zelf kunt doen? Vul dan het formulier hier rechts in voor een gratis strategie adviesgesprek

Leave a Reply