Hoe kun je continu klanten werven met een ‘digitale sales funnel’?

digitale sales funnel

Een digitale sales funnel?

Auteur: Benno Pieters
Redacteur: Helena Blüm

Je hoort ons wel eens zeggen dat je met een laptop en een smartphone een wereldbedrijf kunt bouwen. Dat werkt ook echt en je kunt zelfs vanaf iedere plek op aarde jouw bedrijf runnen en uitbouwen. Zelf houd ik het bij Europa. Niet dat ik niet vanuit exotische oorden zou willen opereren, maar ik steek liever de benodigde reisenergie in een digitale lifestyle waarbij ik de travel-uren enigszins beperkt hou.

Digitale Sales FunnelMaar goed ik dwaal af, hoe kun je ‘continu klanten werven‘ in een digitale omgeving? Verdienen zonder te stressen? Het gaat erom dat je klantencontact ontwikkel op een digitale manier. En die in een digitale sales funnel op te vangen. De echte verkopers onder ons weten dat je normaliter tussen de 5 en 6 keer contact moet hebben met een potentiële klant eer zij of hij koopt. Dit moet je dan dus digitaal zien te bewerkstelligen zul je denken. Bij digitale verkoop heb je echter het dubbele aantal aan contactmomenten nodig! En niet zo maar contactmomenten: je de je dient een verbinding op te bouwen. Hiervoor dien je de nodige emotionele uitingen te gebruiken, oftewel emotionele communicatie. In marketingjargon heet dat de ‘digital customer journey‘.. Ik heb het liever over de digitale sales funnel want dan weet je dat het uiteindelijk over sales gaat en niet over een beleving in een digitaal pretpark.

Volgers krijgen

Digitaal klantcontact ontwikkel je met een combinatie van Social Media contact en met een serie specifiek gerichte e-mails naar een afgebakende e-maillijst. Dat noemen we een digitale sales funnel. Jouw email lijst is jouw potentiële pot met goud. De communicatievorm is hierbij cruciaal; het moet emotioneel zijn. Wanneer je de kunst verstaat van emotioneel communiceren via email dan kun je van bijna alles een verdienmodel ontwikkelen. Met emotioneel communiceren krijg je de mensen geboeid en  gaan ze met je meeleven; ze worden gecaptiveerd door jouw verhaal. Een beetje drama is waar we bijna allemaal van smullen. Dat betekent dat ze graag meer willen en jou trouw blijvend gaan volgen.

Jouw gouden lijst opbouwen

Om die potentiële pot met goud te laten ontstaan heb je traffic naar je website nodig en een manier om aan emailadressen te komen. Dat kan via een abonnement op jouw wekelijkse nieuwsbrief of bijvoorbeeld door een gratis ebook te laten downloaden in ruil voor hun emailadres. Hierin kun je creatief worden en meerdere lijsten opbouwen per categorie. Hoeveel emailadressen heb je nodig voor jouw business? Dat hangt ervan af wat het prijspunt is van je producten of diensten.

digitale sales funnelIn dit artikel hebben we het over het genereren van beperkte aantallen aan kwaliteitsleads voor duurdere producten en/of diensten. Een lijst van 1000 tot 2000 emailadressen kan dan voor jou een gestage bron van inkomsten opleveren. (Heb je hoge aantallen aan traffic nodig voor de meer laaggeprijsde productdiensten dan beveel ik de cursus ‘Internet Traffic Mastery’ (Engelstalig) aan; de absolute leider op dit gebied).

Bij deze leadgeneratie zorg je er dus voor dat je traffic naar je website genereert zodat je een lijst met emailadressen tot stand laat komen. Heb je een emaillijst opgebouwd dan heb je een digitale pot met goud; je moet er alleen nog juwelen van maken. Zoals ‘in het echt’ gaat dat gepaard met een aantal belangrijke stappen. Dat kun je in het prille begin eenvoudig houden door sterke postings te plaatsen op de social media en door digitaal adverteren; zie de post over Facebook Prospecting. Wil je serieus leads genereren dan heb je professioneel gereedschap nodig. De marktleider op dit gebied is ClickFunnels; ze hebben een bijzonder goede online-training om je de kneepjes van het vak bij te brengen!

Een Digitaal Hoofdkwartier

Jouw website staat hierbij centraal; dit is jouw digitale hoofdkwartier op het wereldwijde web. Het loont de moeite om voor een tweetal hoofdproducten of diensten een eigen miniwebsite op te zetten. Je kunt tegenwoordig heel goedkoop een domein en hosting claimen. In Nederland is hostnet.nl mijn favoriet en internationaal namecheap.com

Prospect-ontwikkeling

Vervolgens ga je jouw eigen emailsysteem gebruiken als prospect ontwikkelgereedschap, zonder echt te verkopen. Je maakt de mensen warm voor jouw product of dienst door ervoor te zorgen dat jouw boodschap emotioneel resoneert en daarmee goed binnen komt. Het begint dat je duidelijk op je website zet wat men krijgt in ruil voor hun emailadres. Dat kan een nieuwsbreif zijn of zelfs een product. Reken er niet op dat men meteen koopt via jouw website. Slechts een klein percentage doet dat. Via jouw lijst haal je veel meer omzet naar binnen.

Digitale Dripmailing

De beste manier is om een serie van ca. 10-12 dripmails op te stellen die je automatisch om de 2 à 3 dagen laat versturen met voornamelijk informatie erin waar je klant wat aan heeft.  Het is belangrijk dat het werkelijk waardevol is. Dat kan vakinformatie zijn, tips, verhalen over hoe anderen het gebruiken, hoe iemand zijn dromen kan verwezenlijken met jouw oplossing; kortom verhalen met waarde en nut voor jouw klant. Pas in de 3e of 4e mail ga je iets zeggen over je eigen diensten. De eerste mails gebruik je als kennismakingscommunicatie om erachter te komen of jouw mails bij de juiste mensen aankomen. Schrijven ze zich niet uit van jouw lijst dan kun je verkopende termen toevoegen.

Het verkopen zonder te verkopen kun je het beste in je e-mails doen, door emotioneel te schrijven over de oplossing die jouw product of dienst teweegbrengt. Het neemt je ptoentiële klant mee dieper in jouw wereld.

En passant, haast ongemerkt, meld je via een link om welk product of dienst het gaat en dan heb je een grote kans dat men erop in gaat.

Enkele ervaringscijfers van onszelf en van anderen:

  • Omzet met een aanbieding via de website op de eerste ‘capture & delivery page’: 0,5%-1,5% van de respondenten.
  • De vervolgmails in de sales funnel leveren gemiddeld 10%-25% sales conversie op. De automatische mails vanuit je sales funnel zijn dus veel belangrijker dan je initiële aanbieding op de website, terwijl men juist daar de meeste aandacht aan besteedt in plaats van de opvolging.

De meeste omzet komt dus uit de opvolging van je emailcontacten en dat kan op de automatische automaat!

Closing the deal

digitale sales funnelVoor sommige ondernemers is de ‘conversie’ niet een directe verkoop, maar is de conversie een eerste afspraak met een prospect. Bijvoorbeeld voor een hoogwaardig serviceproduct (denk aan persoonlijke coaching) en vervolgens begint het verkooptraject. Heb je een aantal verkoopprojecten te gelijk lopen dan kun je het overzicht verliezen en darmee ook de klant. Een goed gereedschap om je persoonlijke verkooptraject en acties te managen is OnePageCRM. Ze bieden een gratis periode aan om het uit te proberen.

Samenvatting.

Het hele verdienmodel gaat uit van verkopen zonder te verkopen. Het gaat om het duidelijk maken van de waarde die je levert en welk voordeel dat oplevert voor je klant. Het bestaat uit 3 hoofdstappen:

  1. Leadgeneratie naar je website en emailadressen opvangen
  2. Prospect ontwikkeling via emails
  3. Sales conversie vanuit de dripmailing
Wil je graag een strategiesessie (gratis) van ons om te bespreken of een geautomatiseerde sales funnel voor jou zin heeft? Klik dan hier om een afspraak te maken.
Links naar genoemde producten of diensten om een sales machine te bouwen:

Internet Traffic Mastery – voor hoge volume online marketing

ClickMagic – om de effectiviteit van je links te volgen en te te managen

ClickFunnels – voor Digitale Sales Funnels buiten jouw website

OnePageCRM – om je eigen verkooptrechter te onderhouden en je vervolgacties te managen.

Leave a Reply