Hoe kun je Instagram inzetten bij jouw ‘Branding’ campagne?

By 20 september 2017augustus 26th, 2018Business bouwen, Communicatie, Online branding, Social Media
Instagram inzetten

Instagram inzettenInstagram heeft wereldwijd meer dan 600 miljoen actieve gebruikers. Dagelijks maken er 300 miljoen mensen gebruik van het platform. In de laatste jaren zijn ze meer dan verdubbeld. Instagram is in veel landen de nummer twee meest gebruikte Social Media. Instagram moedigt ook bedrijven aan te denken aan Instagram inzetten om hun Brands te promoten. Maar hoe kun jij jouw Merk ermee bouwen?

Instagram is een mobiele app om foto’s te delen en het is een sociaal netwerk. Het werkt met volgers, net als Twitter, maar in plaats van tekst updates ontvang je foto updates. In de app is het mogelijk om foto’s een ander uiterlijk te geven door extra fotolagen. De tijdlijnen van zowel Facebook als Twitter staan daarom bol van de Instagram-foto’s.

Instagram is heel erg populair bij jonge mensen tussen de 20 en 35 jaar. Wanneer dat je doelgroep is dan is het belangrijk om hierop actief te zijn. Je ziet vooral dat mensen hun lifestyle delen op dit platform. Het is eigendom van Facebook sinds 2012 en het heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt sinds die tijd.

Personal Branding

Instagram werkt ook heel erg goed voor jouw ‘Personal Branding’! We hebben mensen meegemaakt die geld verdienen met hun Instagram activiteiten. Dat werkt ongeveer als volgt: ben je een mooi persoon en sta je actief in het leven. Zorg dan voor 1 update per uur en trek volgers aan door jouw leven met hun te delen. Het helpt als je extravert bent en/of creatief. Omdat mensen je op Instagram makkelijk kunnen volgen, groeit je aanhang snel. Geef ook productadviezen en updates daarover. Zodra je rond de 10.000 volgers hebt dan beginnen bedrijven je te benaderen om hun producten te promoten, door middel van een ‘shout’. Jijzelf krijgt de producten gratis. Dat is je eerste winst. Zit je rond de 1 miljoen volgers dan gaan bedrijven jou betalen, om hun producten te promoten. Voor bedrijven is het een makkelijk rekensommetje; hun opbrengsten ten gevolge van jouw promotie tegenover de kosten die ze aan jou kwijt zijn.

Dit platform is gericht op zowel persoonlijk gebruik als voor zakelijke toepassingen. Journalisten maken professioneel gebruik van Instagram, om foto’s te maken van waar ze zitten en promoten daarmee ook het mediabedrijf waarvoor ze werken. Andere bedrijven die vooral in de Lifestyle zitten, laten hun personeel ook foto’s en video’s plaatsen tijdens kantooruren.

Instagram inzettenZakelijk succes

Instagram zorgde ervoor dat in 2016 bedrijfsprofielen gemaakt konden worden om zo de zakelijke markt beter te bedienen. Ze willen ook delen in het succes dat Snapchat heeft met ‘Stories’.  Daarin deel je jouw niet al te perfecte opnames die ‘in het moment’ zijn, van maximaal 10 seconden. Jouw volgers kunnen zo de hele dag zien wat je aan het doen bent in een bewegend beeld. Jouw materiaal (video’s en foto’s) verdwijnen na 24 uur. Je kunt ze voorzien van teksten en ander figuren.

Als je op Instagram ingelogd bent dan zie je bovenin de profielfoto’s van de mensen die jij interessant vindt; sommigen met een rode cirkel. Dat is het teken dat zij een ‘story’ hebben geplaatst. Door er op te tikken en doorklikken kun je zien wat zij nog meer te bieden hebben. Ook kun je zien wie er naar jouw story’s gekeken hebben.

Je kunt foto’s en video’s uit je Story op je Instagramprofiel plaatsen. Jouw Story kun je publiekelijk weergeven of alleen aan je eigen volgers. Je kunt ook volgers uitsluiten, zodat zij alleen de content op je tijdlijn kunnen bekijken.

Wat is de functie van Instagram Stories?

Het is gewoon een leuke en anders dan andere manier om informatie aan te bieden. De markt al bewezen heeft dat het werkt, want deze functionaliteit kom je ook in Snapchat tegen en een paar andere, minder bekende Social Media netwerken. Vooral voor mensen die druk zijn op Instagram, zoals modellen, zangers en zangeressen, en andere mensen die in de spotlight willen staan, biedt het een goede en snelle manier om net iets meer van hun dagelijks leven te laten zien en promotie te maken voor een nieuw product dat zij gaan gebruiken.

Wil jij ook een gratis strategiesessie over Instagram inzetten hoe jij jouw zichtbaarheid kunt vergroten en een Merk te bouwen? Vul dan onderstaand formulier in:

Leave a Reply