Jouw website is jouw kantoor op het world wide web!

“Bij Automatisering gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.”

Websites zijn een wereldwijd uithangbord voor je business. Het kunnen geavanceerde online winkels zijn waar direct gekocht kan worden, maar de meeste websites worden toegepast als etalage. Jouw website is jouw kantoor op het world wide web, toegankelijk voor iedereen in de hele wereld. Het is een essentieel onderdeel voor het bouwen van een Merk en je business. Gelukkig is het ook een heel goedkope manier om jezelf en jouw bedrijf te profileren.

Jouw website is jouw kantoor op het world wide webDe basis.
Allereerst moet je een url claimen; dat is je website naam en wordt ook wel domein- of site naam genoemd. Dat kan bijvoorbeeld bij www.hostnet.nl en kun je checken of het nog vrij is en meteen claimen als het nog beschikbaar is. Je kunt het beste de extensies .nl, .com en .eu claimen. Vroeger was dat vrij prijzig maar tegenwoordig is het heel betaalbaar. Bestel dan ook gelijk ‘hosting’, dat heb je nodig om de ruimte te claimen bij de provider om je website te ‘hosten’.

Een website laten bouwen.
Een eenvoudige website laten bouwen kan al vanaf €700 maar die zijn erg beperkt. Het kost al gauw € 2.000 om een fatsoenlijke website in de lucht te krijgen. Je moet zelf de content aanleveren want de gemiddelde webbouwer kan dat niet voor jou verzinnen. Na oplevering dien je rekening te houden met regulier onderhoud. Je kunt ook half om half doen, de webbouwer zet de basis neer en je bouwt hem zelf verder af.

Je eigen website maken.
Vervolgens kun je een website maken. Maken? Ja dat kun je zelf doen als je een eenvoudige website wilt. Hostnet.nl kan daar in helpen met een eenvoudige gratis website of je kiest een andere goed betaalbare leverancier.

Bijvoorbeeld www.maakum.nl ; zij hebben simpele websites die er zeer professioneel uitzien voor een lage prijs. Nog zo een is www.wix.com, die is ook erg gebruikers vriendelijk, ideaal voor wanneer je technisch niet zo goed onderlegd bent. De grootste van de wereld is www.godaddy.com. Hier kun je ook voor een zeer bescheiden bedrag een website bestellen. Je moet natuurlijk wel zelf voor je content zorgen maar dan ben je ook snel in de lucht en kun je beginnen aan je merk te bouwen.

Basis componenten om zelf je website in elkaar zetten.
Jouw website is jouw kantoor op het world wide webHeel erg aan te bevelen is om je website zelf in elkaar te zetten, dus echt zelf te bouwen. Dan leent WordPress zich erg goed want zij zijn wereldwijd de marktleider in 2018 met 31% marktaandeel van alle gebouwde websites. Ter vergelijking, de eerst volgende is Joomla met 3,1% en de daarop volgende is Drupal met 2,1%.
Je moet natuurlijk een beetje technisch inzicht hebben. Wanneer je handig bent met je smartphone en apps, je goed om kunt gaan met Microsoft Office en de wil hebt om je te verdiepen in de materie, dan heb je het niveau om je eigen website te beheren. Dat betekent duizenden euro’s besparing en volledige controle over de kern van je marketing.

Downloaden en installeren.
Je gaat naar wordpress.com en download de gratis WordPress installatie. Volg de instructies. Extra help kun je ook verder online vinden. Bij Youtube.com wemelt het van video’s die je laten zien hoe je een basis WordPress website kunt opzetten. Bekijk ze, leer het en je bent al bijna een expert! Binnen WordPress kies je een Thema, de vormgeving van je website. Die komen standaard gratis mee en voor het begin zijn ze meer dan goed genoeg. Later kun je meer fraaie thema omgevingen kopen en toepassen. Let daarbij wel op dat je thema ‘responsive’ is, d.w.z. dat de website zich aanpast een het apparaat waarop het bekeken wordt.

SEO of Search Engine Optimalisatie
Jouw website is jouw kantoor op het world wide webIn Nederland hoef je niet voor elke Search Engine te optimaliseren. Google is met ongeveer 95% marktaandeel veruit de grootste Search Engine. De anderen doen er voorlopig niet toe dus concentreer je op Google als het om SEO gaat. Een leuk voorbeeld van hoe het kan werken is als je de kreet “Google Adviseur” intikt. Dan zie je gelijk GJ Bramer die je kunt inschakelen om je te helpen met je SEO vraagstuk.

SEO is in eerste instantie niet essentieel om een Merk te worden; wel wanneer je een online webshop hebt. Bij het bouwen van je Merk hoef je dus nog niet zoveel te doen aan SEO in het begin; dat kan later uitgebouwd worden. En je kunt wederom veel zelf doen. Heb je bijvoorbeeld een WordPress website, dan kun je een gratis ‘plug-in’ toevoegen speciaal gericht op SEO. Die zijn zo gebruikers vriendelijk dat ze je stap voor stap begeleiden met je SEO.

Content is super belangrijk!
Jouw website is jouw kantoor op het world wide webOp je Homepage dien je snel te tonen wat je doet, voor wie je er bent en welke oplossingen je aandraagt middels je diensten en/of producten. Doe dat kort en bondig want men is zo weer verder gesurfd. De ‘span of attention’ is ongeveer 10 seconden. In die tijd moet je jouw publiek zien te betoveren! Naast je Homepage dien je een tab te hebben ‘Over ons’, een tab ‘Producten’, een tab ‘Blog’ (of Nieuws) en een tab met ‘Contact’. Maak het zo eenvoudig mogelijk om met jou in contact te komen!

Leesbaarheid
Naast snel een goede indruk te geven dient je website ook goed leesbaar te zijn. Dat betekent dat je lettertype niet te klein mag zijn. Wanneer de gemiddelde veertiger een leesbril op moet zetten om je website te lezen dan bouw je al een weerstand in voor een hele grote kapitaalkrachtige groep. Lange artikelen zijn ook uit den boze. Zet die op je blog of maak er een whitepaper of ebook van. Het contrast moet ook goed zijn. Je ziet heel vaak hele mooie subtiele websites, maar die zijn niet goed leesbaar. De vormgeving is kennelijk belangrijker dan de leesbaarheid. De letters dienen dus groot genoeg te zijn om zonder bril te lezen en qua contrast van het scherm af te springen. Let daar op, of je nou zelf je website maakt of dat laat doen. Check ook of het leesbaar is op je smartphone. Steeds meer mensen kijken alleen op hun smartphone naar websites.

Content maken.
Een website vul je met teksten, foto’s en video’s. Die dienen een samenhangend verhaal te bieden aan je doelgroep wat past in al je andere uitingen. Wanneer je zelf goed bent in schrijven dan kun je het makkelijk zelf. Een copywriter inhuren is natuurlijk een goede optie, maar kost weer geld en wanneer je een starter bent kun je dat vaak niet goed missen. Neemt niet weg dat na de start, wanneer je al wat gaat verdienen, om alsnog een copywriter in de arm te nemen. Zorg voor reguliere updates van je teksten vooral door blogs te schrijven. Google let daar op en dat is goed voor je Google ranking.

Wij verzorgen ook websites voor onze klanten maar dat zijn verkoop websites. Wij houden van ‘converterende’ websites met mailing opties en landing pages. Die zijn wat ingewikkelder maar leveren veel op, zowel qua leads als betalende klanten. Wil je daar meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Tot slot.
Websites staan centraal bij het bouwen van je eigen Merk. Het is het middelpunt van je marketing en verkoop activiteiten; jouw website is jouw kantoor op het world wide web.

Leave a Reply