‘The Money is in the Cloud’ – Social Media Branding trekt het naar je toe!

By 14 september 2019september 29th, 2019Branding, Business bouwen, Communicatie, Social Media, Strategie
Social Media

Nederlanders zitten massaal op de Social Media! Iedere dag zijn er meer dan 10 miljoen actief bezig met het plaatsen van berichten, mensen opzoeken, en nieuwe vaardigheden leren. Velen staan ook open om aankopen te doen via de Social Media. Sommigen leven continu op Facebook; het is voor hun de voornaamste bron van nieuws en onderhouden ze intensief contact met vrienden en kennissen. Facebook is een grote uitlaatklep voor het uiten van je meningen! Veel mensen staan ook open om aankopen te doen via de Social Media mits je de juiste ‘tone of voice’ gebruikt.

Welke Social Media?

Social MediaAnderen houden juist meer van Instagram want bij Facebook word je geacht er een bericht bij te componeren. Niet iedereen houdt daarvan en geven de voorkeur om foto’s en video’s te plaatsen met veel hashtag woorden. Weer anderen zweren bij Linkedin. Dat vinden ze zakelijker en meer bij hun passen. Wij weten dat dit een foute gedachte is wanneer je aan online Branding doet. Om een online Merk te worden dien je juist op meerdere platforms actief te zijn. Door dat te semi-automatiseren is het weinig werk extra.

Misschien vind je zelf dat de Social Media niet de juiste manier is om aan je informatie te komen vanwege het ‘fake news’? En vind je dat men ook kwaliteitskranten moet lezen, maar ja, niet iedereen heeft daar de tijd voor en niet iedereen vindt lange artikelen lezen even prettig. Onze ervaring is dat meer dan de helft van de bevolking liever kiest voor korte informatie bites. Maar afgezien daarvan, er zijn zoveel mensen actief op Social Media en ze staan open voor nieuwe berichten. Je zou gek zijn om daar geen gebruik van te maken

‘Monetizing’ of geld verdienen online.

Voor jou als ondernemer is het dan de kunst om een gedeelte van de online community naar jouw website en zaak te zien leiden. Daarvoor dien je persona’s van je klantengroep te definiëren en de communicatie daarop af te stemmen.

Bekend is dat mensen die op zoek zijn naar vertier of nieuwe kennis daar vrij gemakkelijk €37 voor over hebben. Dat komt omdat op de een of andere manier net onder de drempel ligt waarbij iemand dieper moet nadenken voor de aanschaf. Het moet wel anders dan anders zijn en graag iets wat een antwoord geeft op nieuwe trends, dus wanneer je daar op in kunt spelen dan kun je daar iets van een workshop omheen bouwen.

Een community dat ‘leads’ oplevert.

social mediaMensen willen ook graag iets gratis ontvangen. Wanneer het dan ook echt waarde heeft dan wordt dat goed onthouden. Een e-book of een gratis trainingsvideo passen hier goed in. In ruil voor hun e-mailadres kun je dat leveren. Dat zijn je nieuwe leads. Zoals bekend, een goede maillijst heeft de potentie van een pot met goud, wanneer je er een goede serie ‘drip mailings’ erop los laat.

Hoe trek je mensen naar je toe? Door op de Social media te posten. Niet zomaar wat neer zetten; denk er over na! Je wilt graag klanten die behoefte hebben aan de verbetering of oplossing dat jouw product of dienst biedt. Doe je dit goed dan gaan de mensen die je volgen er mee resoneren en dat maximaliseert de kans op koop.

De structuur van een goede posting of microblog op de Social Media:

  1. Een goede kop of begin
  2. Een korte enthousiaste beschrijving
  3. Een bijpassend beeld of video
  4. De link naar de juiste pagina of actie landing page
Wanneer je deze regels volgt dan trek je traffic vanuit de cloud naar jouw website of business!

Wil je een keer praten over hoe jij jouw kennis kunt omzetten in een ‘business in the cloud’? Mail ons via benno.pieters@hbbranding.com of helena.blum@hbbranding.com.

Leave a Reply