Waar sta jij voor?

By 21 juni 2018juli 8th, 2018Branding, Business bouwen, Mindset, Starter, Strategie
Waar sta jij voor
“Wanneer je niet kiest, dan doen anderen dat voor je.”

Waar sta jij voor? Voor veel mensen is dit een lastige vraag. Want de meeste mensen zoals wij hebben meerdere dingen waar wij in geloven en voor staan. Welke is de beste? En wat versterkt mijn bedrijf?  Een manier om er achter te komen is door je Visie en Missie op te stellen.

Kracht en Actie.

Waar sta je voor?Maar wat is nou een goede visie en missie en hoe verwoord je die? Er zijn meerdere definities in de literatuur over wat er in een visie en missie statement moeten komen. Het valt op dat de meeste niet leiden tot een verplicht “statement” van wat men moet doen op de korte termijn. Vaak is wat men opschrijft als missie, moeilijk voor de geest te halen, laat staan dat het je inspireert. Wij hanteren een praktische vorm van Visie en Missie.

Visie is een “Passion Statement” van waar je wilt zijn over vele jaren, het geeft inspiratie en energie aan allen binnen het bedrijf om alle tegenslagen, die er zeker zullen zijn, te kunnen overkomen. Het geeft een lange termijn doelstelling aan de onderneming en na een tegenslag gaat men weer aan het werk om de doelstelling te halen. Bij ieder succes is men extra blij want het doel komt steeds meer in zicht. Een Visie Statement heeft een meerjarig karakter; tenminste 5 jaar, vaak 10 jaar. Het heeft ook een hoog “wij gaan naar mars” gehalte. Het is ambitieus, en is daarmee tevens een statement van leiderschap. Het vergt leiders die in staat zijn mensen regelmatig deze visie voor te houden en dat weten te vertalen naar alle kleine bezigheden binnen de onderneming. Het is zo sterk dat het alle tegenslagen weet te overwinnen.

Een Missie is een ‘Action Statement’. Wat moet je doen in de komende 1 a 2 jaar om de visie te verwezenlijken? Door dat goed te verwoorden kun je aan de mensen om je heen duidelijk maken waar je op de korte termijn voor staat! Iedereen weet wat hij of zij moet doen en alle energie wordt centraal gericht.

Zowel een Visie als een Missie dienen kort maar krachtig te zijn. Wanneer je Oma het kan herhalen dan doe je het goed! Als je een krachtige visie hebt dan komt je strategie vanzelf goed. Dat is het belang van een Krachtige Visie en Missie: het zorgt voor de juiste strategie!

Waar sta je voor? Wellicht wil je er vrijblijvend over praten. Dan is het tijd voor een gesprek tijdens een gratis strategiesessie.

Leave a Reply