Wat is nodig is om marktleider te worden?

By 20 juni 2018juli 8th, 2018Branding, Communicatie, Groeien, Mindset
“Streef niet naar de hoge functie maar de vaardigheden om ze uit te oefenen.” ,  Aziatische wijsheid

 

Wat is nodig is om marktleider te wordenWanneer je een autoriteit bent op je vakgebied dan luisteren mensen vanzelf naar je. Als zij ergens mee zitten dan komen ze jou om raad vragen. Als je een oplossing hebt dan willen ze vanzelf zaken met je doen. Dus als je dat goed weet te ontwikkelen dan kom je makkelijk aan klanten. Maar een autoriteit worden doe je niet zomaar.

Het begint met voldoende ervaring hebben in je vakgebied en vaak gaat het daarnaast ook nog om een specialisatie. Je mag dan expert genoemd worden. Een expert word je vanzelf als je jezelf minstens 10.000 uur bezig hebt gehouden met de materie. In de praktijk betekent dat een jaar of tien.

Als er vervolgens deelgebieden zijn waarin je jezelf hebt verdiept dan wordt je autoriteit bevestigd en sterker. Kennis en ervaring zijn zodoende belangrijke bouwstenen op weg naar een Merk worden en het autoriteit zijn. Voor nieuwe ontwikkelingen in de markt, al dan niet technisch van aard, is ca. 1.000 – 2.000 uur kennis nodig, afhankelijk van de complexiteit.

Een Merk zijn is de beste weg naar het autoriteitschap. Een Merk worden is waar we dieper op induiken want met de inzet van de Social Media kun je sneller je doelen te bereiken. Als je deze vaardigheden beheerst dan dan wordt je sneller een marktleider in jouw sector en komen de klanten graag naar jou toe in plaats van een ander.

Consistentie en congruentie zijn belangrijke aspecten van het Merk worden. Als je niet vasthoudend bent in jouw imago en waar je voor staat, dan ben je niet congruent. Als je niet een gelijksoortig beeld over de verschillende media toont dat onderteunt waarvoor je staat, dan ben je niet congruent. Je komt dan minder authentiek over en mensen haken dan af.

Dus wat is nodig is om marktleider te worden? Daar leveren we boeken, training en kennis voor. En het kan beginnen met een gratis en vrijblijvend strategiegesprek!

Leave a Reply