Hoeveel levert een online zomercampagne echt op?

online zomercampagne

Veel entrepreneurs doen niets aan hun marketing in de zomer. Zij denken dat iedereen op vakantie is en dat het helemaal geen zin heeft om iets te doen. Wij doen dat natuurlijk wel en laten de hele zomer een automatisch plan lopen! Maar wat levert een online zomercampagne nou echt op?

Eerst de vervuilde lijsten opschonen!

online zomercampagneIk ben begonnen met bestaande vervuilde lijsten van mensen die zich ooit ingeschreven hadden voor een workshop of een mailing, en met een lijst van mensen die het gratis ebook hadden gedownload. Onze doelgroep zijn ondernemers die willen groeien middels online technieken, niet iedereen op de lijst voldoet daar aan, dus we wilden opschonen en een hoge effectiviteit zien te bereiken. We zagen er telkens op om dit echt te doen want het is een lijst van meer dan 3000 mensen en daarom een bereklus. Het lag dan al lang als iets ‘wat nog gedaan moest worden’. Uiteindelijk zijn er ruim 1200 over en we konden van start. De campagne liep in juli en augustus 2018 en bestond uit 6 emailings, gemiddeld eens in de 2 weken en een tweetal advertenties op Facebook.

Doelen online zomercampagne:
  1. Naamsbekendheid bij nieuwe mensen op de mailinglijst (koopbereidheid ontwikkeling)
  2. Versteviging van het Merk (consistentie en congruentie)
  3. Opzeggingen uit de lijst (doelgroep opschoning)
  4. Aanvragen voor een strategiesessie (prospects)
  5. Nieuwe aanmeldingen voor onze mailinglijst (leads)

Door gebruik te maken van reeds bestaande blogartikelen en door een 4-tal nieuwe te maken, konden we met thema’s werken per mailing. Het meeste werk ging zitten in de nieuwe blogs schrijven en klaarzetten. Wij werken met MailPoet als plugin voor onze mailings. Het is een goed alternatief voor Mailchimp wanneer je een WordPress website hebt. Het stelt je in staat heel snel een mailing in elkaar te zetten op basis van bestaande blogpostings en bestaande pagina’s. Van bestaande goed presterende posts op onze Facebook Pagina maakten we advertenties. Dat was zo gedaan en levert snel wat op. De campagne liep in juli en augustus en we konden behoorlijk tevreden zijn:

Resultaat:
  1. Totaal 223 opzeggingen van een lijst van 1210 (hoera, minder vervuiling)
    Openings ratio van 25-30%
    Doorklik ratio van 3,1%
    (Hoe hoger dit is hoe meer gekwalificeerd jouw doelgroep is)
  2. Zes (6) strategiesessies aangevraagd en uitgevoerd
  3. Drie (3) offertes uitgebracht en 2 videotrainingen aangeboden
  4. Negen (9) nieuwe inschrijvingen voor de mailinglijst

Gelijktijdig hebben we een tweetal advertenties op Facebook laten lopen. Die leverden 18 leads op!

De totale advertentiekosten waren €67!

online zomercampagneNatuurlijk heeft het de nodige inspanning gekost maar we hebben er langer dan alleen de zomer plezier van. Het opschonen van de oorspronkelijke lijst kostte 6 uur tijd en de campagne opzetten met emailing enz. kostte 20 uur tijd. Daarna was het op de automaat voor 2 maanden lang. De volgende campagne zal ongeveer 8 uur in tijd kosten. Ik houd jullie op de hoogte!

Conclusie

Met weinig geld en enige inspanning kun je veel bereiken. De offertes hebben een totaalwaarde van €9.000 en dat is niet slecht voor €67 advertentiekosten. Natuurlijk moet je ook de uren meerekenen. Die zijn niet facturabel. Maar 26 uur tegen deze opbrengt is meer dan de moeite waard! Ook wij vergeten wel eens onze successen te vieren. We kunnen best trots zijn op dit resultaat! We gaan nu door met de herfstcampagne.

Heb je zelf geen online zomercampagne gedaan? Begin dan nu aan je herfstcampagne! September en oktober zijn er ideaal voor. De winter- of kerstcampagne laat je in november en december lopen. Het lijkt nog vroeg om al aan de kerst te denken, maar als je er nu al in stukjes aan werkt dan is het er in november en word je heel blij met jezelf! Gebruik je online zomercampagne als sjabloon.

Wil je graag weten hoe je het beste een herfstcampagne op kunt zetten? Dan heb je een herfst Online Strategie nodig. We kunnen je erbij helpen. Vraag nu een gratis strategiesessie aan.

Leave a Reply