Welke Persona past bij jouw Merk?

Share this post with your friends

Facebook
Twitter
LinkedIn

Iedere ondernemer die nieuwe klanten wilt aantrekken beseft dat je dan iets aan je online aanwezigheid moet doen. Wanneer je met online Branding wilt beginnen dan zit je vol vragen hoe een ‘Merk’ worden  via de Social Media kan werken. Maar welke Persona hoort bij jouw Merk? Je bent waarschijnlijk toch een beetje voorzichtig met hoe je jezelf online in de markt zet. Je kunt het maar één keer goed doen want op het internet blijft alles lang beklijven wanneer je jouw Merk verkeerd neerzet!

Niet zomaar wat doen!

In onze trainingssessies besteden we veel aandacht aan dit aspect en helpen je jouw Merk te ontwikkelen. Het gaat erom of je van je huidige ‘zijn’ een Merk wilt ‘maken’ of juist een ander aspect; of juist een combi. In onze sessies gaan we op zoek naar jouw authentieke persona, jouw uniciteit. De kunst is om dat op te pakken en uit te vergroten. Vervolgens kijken we naar jouw huidige imago als ondernemer en dat wat nodig is om op een positieve manier op te vallen om klanten aan te trekken. Is daar iets extra voor nodig dan helpen we jou dat ontwikkelen. Daar hebben we een aantal inspirerende methoden voor om jou sterk, evenwichtig en snel in de markt te zetten!

De ‘Spiegel Techniek’

Door in de spiegel van je ziel te kijken kun je jouw persona voor de markt ontwikkelen. Deze techniek gebruik je om op een gemakkelijke manier je unieke huidige imago vast te stellen met de bedoeling om dat te vergroten, zodat je het Power Branding programma in kunt gaan. 

Hoe we dat doen, is door met een combinatie van onderzoektechnieken op zoek te gaan naar jouw uniciteit. Het draait helemaal om jou en jouw uitstraling. Een hele  belangrijke methode is door te kijken wat je zelf nu al doet in het dagelijkse leven (werk en privé) en daarbij de doelgroep opzoekt die zich ongeveer op dezelfde manier gedraagt. Dat noemen we de Spiegeltechniek.

Zo definieer je jouw persoonlijke persona en daarmee tegelijkertijd de persona van de groep je wilt aantrekken. Daarbij gaan we ervan uit dat je graag een groep klanten wilt van mensen die op jou lijkt. Dat doe je door een lijst te maken van alle aspecten die jij van jouw doelgroep wilt weten. Vervolgens vul je die voor jezelf in, zoals jij in het leven staat en dan weet je gelijk alle aspecten van de doelgroep bij jou past. Zo heb je relatief snel een ‘persoonlijke doelgroep persona’ opgesteld.

Wie wil je als klant?

Alleen maar leuke klanten hebben zou heel fijn zijn, maar hoe kun je dat voor elkaar krijgen? Door ook de eigenschappen je beste vrienden en vriendinnen te rubriceren volgens dezelfde lijsten, weet je ook wat de eigenschappen zijn van mensen je graag om je heen wilt hebben.
Meestal zijn dat het soort klanten die je ook zou willen hebben.

 Dan heb je een ‘leuke klanten persona’ als tweede doelgroep.
Kijk vervolgens naar de verschillen tussen jou en de mensen om je heen. Meestal is dat wat jou uniek maakt en waarom ze jou waarderen. Die uniciteit gebruiken we om via de Social Media kenbaar en dat richten we op de mensen die bij je doelgroep Persona’s horen.

Een voorbeeld uit de praktijk:

Marc de Walle is relatie-expert en helpt mannen hun droomvrouw te vinden. Zijn doelgroep is single 40+ mannen met HBO of hoger die introvert zijn. Wat hem uniek maakt is dat hij ervaringsdeskundige is en vanwege zijn academische kwalificaties als Psychotherapeut kon onderzoeken en erachter komen hoe hij zelf aan zijn droomvrouw kon komen. Dat heeft hij tot zijn vak verheven. Door zichzelf als doelgroep te nemen wist hij snel zijn type klant te vinden. Bezoek zijn website vol met tips over relaties vinden: https://www.vindjedroomvrouw.nl/artikelen/

De ‘Augmented Image’ techniek.

Maar hoe maak je een nieuw Merk dat bij jou past en nieuwe klanten kan aantrekken? Er is een hele sterke techniek om jezelf en je imago te veranderen. Het begint met de ‘Spiegel’ techniek van hierboven en vervolgens de ‘Augmented Image’ techniek. Daarbij neem je iemand in gedachten die je bewondert en/of respecteert. 

Je maakt een lijst van welke aspecten zij allemaal hebben en vervolgens kies je de aspecten die jou het meest aanstaan. Die ga je verweven met je bestaande persona. Dat is de huidige realiteit met de nog toekomstige virtuele realiteit mengen. Dat noemen we een ‘Augmented Image’.

Het doel is om op een natuurlijke manier een nieuwe extra krachtige persona te ontwikkelen die niet te ver van je af staat. Doe je aan ‘over stretch’ dan komt het kunstmatig over en dat is het laatste wat je wilt. Dan gaat de ‘Next Level’ niet voor je werken. Het moet authentiek blijven en dat doe je door de juiste mix te bepalen: het oude en nieuwe in balans.

Door menging een sterk nieuw Merk.

Nu je weet welke aspecten je van jezelf wilt vermerken aangevuld met de aspecten van jouw ‘Next Level’ imago, kun je een heel nieuw sterk Merk van jezelf ontwikkelen online. Het wordt ‘heel sterk’ omdat je een deel van je huidige persona inzet wat relatief eenvoudig is en je bouwt er nieuwe laag bovenop. De nieuwe aspecten ontwikkel je tot  gewoontes en zo bouw je aan je eigen nieuwe persona die geheel van jou wordt. Je gebruikt jouw persoonlijke kracht op basis van het imago dat je al hebt en je kunt dan de juiste nieuwe gewoonten ontwikkelen die de nieuwe aspecten integreren in jouw bestaande persona.

Een voorbeeld:

Ineke Hilhorst is Leiderschapscoach met een ‘Spirituele Touch’. Zij begeleidt managers die gevoelig en slim zijn, vaak hoogbegaafd. Wat haar uniek maakt is dat aura’s kan lezen en ze geeft haar potentiële klanten daar een voorproefje van tijdens haar lezingen, workshops en masterclasses. Door na te denken over haar huidig imago en wat ze voor de mensen wilt zijn heeft zij meerdere subdoelgroepen weten te definiëren door nieuwe gewoontes te ontwikkelen en die in haar diensten te verpakken. Ze geeft nieuwe thema workshops om de verschillende doelgroepen aan te spreken en die leveren haar nieuwe klanten op. De workshops worden gepromoot via de Social Media. Eenmaal per jaar houdt ze ook een Masterclass op een van de eilanden in Griekenland. Al haar klanten komen daar jubelend van terug! Bezoek haar website https://www.inekehilhorst.nl/

Werken met de ‘Law of Attraction’ als Merk

Zodra je weet wie je wilt zijn en hier een sterk Merk van wilt maken ga je werken met de ‘Law of Attraction (LoA)’. Je hoeft niet te wachten totdat je de nieuwe persona perfect uitontwikkeld hebt want al doende leer je wat het beste en makkelijkst te ontwikkelen is. Ook zul je er al doende achter komen wat het beste bij jouw doelgroep past.

Door slimme communicatie uitingen op te stellen die gericht zijn aan je doelgroep ga je resoneren met hun geloofssysteem. Post ze op de diverse Social Media. Dan gaan ze je volgen en zorg je ervoor dat je met de juiste mensen in contact komt. Belangrijk is dat je dit consistent doet gedurende langere tijd. Meestal gaat dat vanzelf want je communiceert vanuit je eigen geloofssysteem en dan kom je makkelijk op de uitingen die nodig zijn van je doelgroep.

Een voorbeeld:

Iboya Triz is Integraal Personal Trainer. Zij heeft een holistische aanpak ontwikkeld en heeft daar na jaren ontwikkeling een betaalbaar maandelijkse abonnement voor ontwikkeld,  dat zij beschikbaar stelt via https://iboyatotalhealthacademy.nl/. Wat haar uniek maakt is dat zij haar eigen aanpak ontwikkelde om er zelf weer bovenop te komen na een whiplash, herseninfarct en daaropvolgende burn-out op haar 31e. Ze moest een ander imago en persona ontwikkelen. Nu is ze bijna 50 en heeft een vitaal en slank lichaam. Ze lijkt 10 jaar jonger dan ze is. Ze maakt gebruik van haar in de loop van de tijd gecreëerd eigen imago, als een aantrekker op verschillende doelgroepen. Onder haar nu al grote klantengroep is ze een sterk merk geworden.

Wil je kennismaken met hoe ook jij een sterk (nieuw) merk persona kunt ontwikkelen? Stuur een email en dan maken we een afspraak: Benno.pieters@hbbranding.com of helena.blum@hbbranding.com

More to explorer

Share this post with your friends